S/S ”Haakon VII” (1907-1929)
Da dampskibet S/S "Haakon VII" blev leveret, var
hun et af Norges største og fineste skibe. Efter sin jomfrurejse fra Trondheim til Oslo d. 7 maj
1907, blev skibet d. 23 maj indsat på Englandsruten sammen med S/S
"Vega", S/S "Irma" og S/S "Venus" fra Det Bergenske
Dampskibsselskab (BDS). I 1912, udvidelse promenadedækket på Ørerne Mekaniske
Værksted i Trondheim. Efter udbruddet af 1. verdenskrig d. 28 Juli 1914 var
Englandsruten er en tid indstillet, men blev hurtigt sat i gang igen. 10. april
1916 blev S/S "Haakon VII" beskudt af en tysk ubåd, men kom uskadt
fra hændelsen. I 1917 og det meste af 1918 var skibet lagde op. Efter den tyske
kapitulation i november 1918, var hun igen tilbage på Englandsruten. I 1920
opstod der recession efter 1. verdenskrig, dampskibsselskabet fik økonomiske
vanskeligheder og måtte lukke urentable ruter. I oktober 1921 trak Det
Bergenske Dampskibsselskab sig ud af Englandsruten og S/S "Haakon
VII" blev lagt op i Trondheim.
Hurtigruten
I maj 1922 og i 1923 blev skibet indsat på Hurtigruten i sommerhalvåret. Indtil
S/S "Dronning Maud" blev leveret i 1925, var S/S "Haakon VII"
det største dampskib på Hurtigruten. I 1923 blev der planlagt 6 ugentlige afgange
til Kirkenes, 1 fra Stavanger, 1 fra Trondheim, og 4 fra Bergen. Efter S/S
"Haakon Jarl" s tragiske tab d. 17 juni 1924, blev S/S "Haakon
VII" sat i permanent fart hele året. I November 1924 assisterede hun S/S
"Rana", som var løbet på grund ved Vallersund i Sør-Tøndelag og
slæbte hende til Trondheim. I marts 1925 kolliderede S/S ”Haakon VII”med en
anden damper, der som lå ved kaj i Molde.
15 øre Løve enkeltbrevkort fra Skogns Stasjon d. 5.10. 1929 til
Stavanger. Beskadiget ved skibsforlis ved Florø d. 6.10.1929 og bjerget ca. 6
mdr. senere. Violet stempel: Berget post fra D/S “Håkon VII” og sidestemplet
Stavanger d. 11.4.1930. Flot objekt efter ½ år i vand. (27. Salg - Posthistorie, Lot no. 995 - startpris: 2500 kr.)
Forliset
Den 6. Oktober 1929 var S/S "Haakon VII" på sydgående fart mellem Florø
og Bergen med 74 mennesker ombord. Det var nat, kraftig regn og sydøst vind. På
broen stod kaptajn, lods og en lodsassistent. I stormen kom skibet ud af kurs,
og omkring 22:30 gik hun fuld kraft på Melsholmen ved Stavenes i Sogn og
Fjordene. Stævnen var på tørt land og skibet begyndte at krænge voldsomt til
styrbord. Agterskibet var under vand, og skibet stod tilbage med en slagside på
næsten 90 ° og kunne når som helst glide af skæret og forsvinde i dybet. Det
lykkedes bådsmand Anders Andersen fra Brønnøysund at bringe 55 mennesker i
sikkerhed fra forskibet og over på øen. De overlevende var nødt til at søge ly
på den nøgne ø natten over, før de næste morgen blev fundet og bragt til Florø.
Bådsmand Anders Andersen blev senere tildelt medalje for Ædel Dåd i guld. 18
personer omkom den nat, heraf ni besætningsmedlemmer og ni passagerer.
S/S "Haakon VII" lå på revet hele vinteren. Først i april 1930 var vejrforholdene
gode nok til et bjergningsforsøg. Skibet blev først rettet op og derefter bragt
flot. Hun blev slæbt til Bergen og kom i dok d. 16. april 1930 ved Bergen Mekaniske Værksted
på Laksevåg. Efter en grundig inspektion, blev skibet kondemneret. I august
1930 blev vraget solgt til Stavanger Skibs-Ophugnings Co. A/S som senere samme
år huggede skibet op.
Avis-notits fra "Adreseavisen" d. 8.4.1930:
Avis-notits fra "Adreseavisen" d. 8.4.1930:
VERDIPOSTEN REDDET UT SØNDAG
Representanter for postkontoret i Trondhjem er kommet til Bergen for å ta vare på posten. Hittil er bragt iland verdipost og brevpost, som er videresendt til tørring og videre ekspedering. "Haakon VII" haddde 25 pengebrev på kr. 7.435,52, bestemt for Bergen, og 7 pengebrev i transitt over Bergen på tilsammen 4.517,60, ialt kr. 11.953,12. Hertil kommer 21 rekommanderte brev til Bergen, samt adskillige brevpost og pakkepost.
Det viser seg vanskelig å finne alt av posten, da denne var anbragt på forkjellige steder på skibet, og nu delvis er kommet sammen med godset. Som alltid ved sådanne anledninger, må den største del av posten antas å være opløst av vannet og ødelagt, særlig den post som lå løs i reolene ved forliset. For brevenes vedkommende har man erfaring for at de brev som som ligger bundet sammen i pakker, kan holde sig bra i måneder under vann, så skriften ennu er leselig når brevene er tørret. Posten vil etter anmodning av Postmesteren i Trondhjem, bli anbragt til Trondhjems postkontor og tatt under behandling. Efter hvert som brevene blir tørret, vil de bli tilstillet adressatene. For den ombordværende pakkepost er der allerede ydet erstatning til eierne. Verdiposten blev reddet søndag og sendt til Trondhjem til videre behandling. Også for den var det i det vesentlige ydet erstatning av postvesenet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar